Een dag met... Marcel, portier bij Vivochem

De komende maanden zullen we in de serie 'Een dag met...' inzicht geven in de dagelijkse werkzaamheden van onze collega's. We zullen verschillende medewerkers van Vivochem volgen om zo hun bijdrage te laten zien.

In deze eerste editie volgen we Marcel Stegeman, onze portier. Marcel is het eerste gezicht dat je ziet wanneer je Vivochem bezoekt en zijn dag begint vroeg in de ochtend. Zijn rol is cruciaal voor de veiligheid en het soepele verloop van de dagelijkse activiteiten. Lees verder om te ontdekken hoe een typische werkdag van Marcel eruitziet!

5.45 uur: De dag begint

Marcels dag begint vroeg om 5.45 uur. Het eerste dat hij doet is het openen van de poort om het verkeer in beweging te houden. Tegen die tijd zijn de eerste drie tankwagens meestal al gearriveerd en Marcel zorgt ervoor dat ze snel naar binnen kunnen. Het doel is om ze rond 6:00 uur bij de losplaats te hebben staan.

Marcel controleert de binnenkomende chauffeurs aan de hand van hun ordernummers. Hij zorgt ervoor dat ze weten waar ze heen moeten en dat ze de veiligheidsprocedures kennen door ze een veiligheidsvideo te laten zien. Marcel voert ook de nodige administratieve taken uit. Natuurlijk verwelkomt hij de chauffeurs hartelijk door ze een kopje koffie aan te bieden en te laten zien waar het toilet is.

Daarnaast voert Marcel ADR-controles uit, die nodig zijn als de lading meer dan 1000 punten bedraagt. Samen met de chauffeur vult hij de vereiste formulieren in. Als de controle succesvol is wordt de vrachtwagen geladen; zo niet, dan wordt er overlegd. Indien nodig wordt de chauffeur weggestuurd of naar een garage verwezen om het probleem op te lossen. Ondertussen wordt dan de auto indien mogelijk geladen, zodat de chauffeur bij terugkomst kan aankoppelen.

Na de ochtenddrukte: Gevarieerde taken

Zodra de hectische ochtendperiode voorbij is, is eigenlijk geen enkele dag hetzelfde. Het aantal binnenkomende vrachtwagens en hun aankomsttijden bepalen het verloop van de dag - op sommige dagen zijn er tien tankwagens, op andere vijf. Meestal zijn er 's ochtends drie tankwagens en één stukgoedauto; dus in totaal vier vrachtwagens tussen 5:45 en 6:30 uur. De drukste tijden zijn meestal tussen 5:45 en 11:00 uur, wanneer de meeste chauffeurs aankomen. Sommige dagen zijn hectisch, terwijl andere relatief rustig zijn.

Marcels dag is altijd anders. Naast het ontvangen van de binnenkomende chauffeurs, beheert hij ook verschillende administratieve taken. Ook bezoeken andere externen Vivochem, denk hierbij bijvoorbeeld aan monteurs. Marcel geeft werkvergunningen voor hen af of neemt contact op met zijn collega's zodat zij kunnen zorgen voor assistentie en de benodigde werkvergunningen. Ook aan deze externen laat Marcel de belangrijke veiligheidsvideo zien.

Sinds kort is Marcel tevens verantwoordelijk voor het bijhouden van de emballagehal door vervanging. Dit houdt ook in dat hij de voorraad beheert en het transfergedeelte invult. Met behulp van het computersysteem houdt hij bij welke europallets, cans, doppen, enz. nodig zijn voor de huidige en de volgende dag en hij zorgt dat dit klaarstaat. De eerste chauffeur die vervolgens aankomt, plaatst zijn lege containers in de hal en verzamelt de items uit het transfervak om naar de overkant te brengen. Dit kan variëren van een enkele can tot 20 pallets. Deze methode helpt de veiligheid te verbeteren doordat er geen heftruckverkeer nodig is over het terrein.

Na het werk

Na het werk is Marcel actief als leider bij de jeugdbrandweer. Donderdagavond is zijn avond, dus dan is hij altijd te vinden op de brandweerkazerne in Almelo. Hij leidt hier de kinderen op en rijdt zelf als pompbediende regelmatig met de brandweerauto door Almelo.

Daarnaast houdt hij van modelauto’s, modelvrachtwagens en modelspoorbaan. Hij geniet ook van het uitlaten van zijn hond van 16,5 jaar!

Marcel, bedankt dat we je een dag mochten volgen!