In gesprek met Gerwin Kok: een kijkje achter de schermen bij BÜFA-Care

Bij BÜFA-Care draait het om meer dan alleen het verkopen van wasmiddelen. Het team biedt complete oplossingen aan klanten, van doseersystemen tot het programmeren van wasmachines en wastunnels. In dit interview vertelt Gerwin Kok, salesmanager bij BÜFA-Care, hoe hij terecht kwam bij Vivochem, wat zijn rol inhoudt en waar hij het meeste plezier uit haalt. Ook vertelt hij over de toekomst van deze groeiende afdeling.

Kun je ons allereerst iets vertellen over wat BÜFA-Care precies doet?

BÜFA-Care is een afdeling binnen Vivochem die zich richt op de verkoop van professionele wasmiddelen. De producten worden ontwikkeld en geproduceerd door BÜFA Cleaning in Duitsland, en wij verkopen deze in Nederland en België. Naast wasmiddelen leveren we ook de basischemicaliën van Vivochem aan grotere wasserijen. Ons werk gaat verder dan alleen het leveren van producten: we ondersteunen onze klanten door het hele wasproces te regelen.

Kun je ons iets vertellen over hoe je bij BÜFA-Care terecht bent gekomen?

Zeker! Bijna 25 jaar geleden begon ik via uitzendbureau Randstad op de orderacceptatie bij Vivochem. Na een aantal jaar kon ik doorgroeien naar hoofd van de verkoop binnendienst. Ik heb gedurende deze tijd tijdens de avonduren de NIMA A- en NIMA B-opleidingen gevolgd. NIMA A is een opleiding tot accountmanager en NIMA B is een opleiding tot salesmanager. Ook heb ik de opleiding Hoger Management gevolgd aan de Saxion Hogeschool in Hengelo. Uiteindelijk werd ik verantwoordelijk voor BÜFA-Care, omdat de afdeling groeide en er behoefte was aan meer structuur binnen de afdeling, bij voorkeur door iemand die onze organisatie goed kent. Toen ben ik gestart als salesmanager voor de afdeling BÜFA-Care.

Je bent dus binnen Vivochem doorgegroeid naar een leidinggevende rol binnen BÜFA-Care. Wat motiveerde je om deze stap te maken?

Ik werkte bij Vivochem op de chemie-afdeling. Hier hadden we veel te maken met klanten die een aanbieder kiezen op basis van de prijs, aangezien er in de producten niet altijd veel onderscheid zit. Ik zocht daarom naar meer uitdaging en wilde meer inhoudelijke verdieping bij de producten. Bij BÜFA-Care heb ik die verdieping gevonden, want wij verkopen niet alleen een wasmiddel, maar een compleet wasproces. Wij leveren bijvoorbeeld ook doseersystemen en we verzorgen zelfs het programmeren van de wasmachines en wastunnels. Dit betekent dat wij onze klanten ondersteunen tot in detail; uiteindelijk verkopen wij schone was aan onze klanten. Toen BÜFA-Care groeide en er een salesmanager nodig was, werd ik gevraagd die rol op me te nemen. Het verzorgen van de gehele service was voor mij een kans om meer uitdaging in mijn werk te vinden.

Wat houdt jouw functie als salesmanager precies in?

Ik ben het eerste aanspreekpunt voor onze afdeling, en dit gaat verder dan alleen sales. Zo coördineer ik bijvoorbeeld afspraken met de partij die ons onderhoud uitvoert en ben ik betrokken bij interne zaken zoals kwaliteit, logistiek, orderacceptatie en veiligheid. Ook ben ik het eerste aanspreekpunt als er vragen zijn vanuit Vivochem of klanten. Daarnaast onderhoud ik ook mijn eigen klantencontacten en onderhoud ik contacten met verschillende machineleveranciers en andere belangrijke spelers in onze markt.

Hoe is de verdeling van het werk binnen het team?

Ik werk samen met drie collega’s, ieder met hun eigen specialisaties. Alex heeft veel technische kennis van wastunnels. Hij richt zich dan ook meer op de grotere wasserijen samen met Matthijs. Jan focust zich op de stomerijen, terwijl ik zelf vooral werk met klanten die zelf-centrifugerende machines gebruiken; dit zijn veelal bedrijven die geen wastunnel hebben. We hebben geen regionale verdeling, dus we bedienen samen heel Nederland en België. De focus voor België ligt wel vooral bij Alex en mij.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Het contact met klanten en hen ondersteunen vind ik het allerleukst. Het bezoeken van bestaande en potentiële klanten is het favoriete onderdeel van mijn werk. Het geeft veel voldoening om bij klanten langs te gaan, hun behoeften te begrijpen en hen uiteindelijk te overtuigen van onze producten en diensten. Hierbij ligt de focus van onze afdeling op langdurige relaties en goede service.

Als je naar de toekomst van BÜFA-Care kijkt, wat gaat er de komende vijf jaar veranderen?

De afdeling BÜFA-Care groeit al jaren gestaag, en ook dit jaar liggen we voor op de planning. Onze focus verschuift steeds meer naar grotere wasserijen, omdat we zien dat de markt steeds centraler wordt. Dit komt onder andere doordat mensen zich anders gaan kleden. Een aantal jaren geleden was het gebruikelijk om een kostuum met stropdas te dragen naar het werk, maar dat wordt steeds minder. Een ander mooi voorbeeld van het veranderende kleedgedrag is de opkomst van platforms zoals Vinted. De kwaliteit van het textiel wordt over het algemeen minder en dat zorgt ervoor dat de vraag naar stomerijdiensten afneemt. We zien dat kleinere stomerijen in de winkelstraten het hierdoor moeilijker krijgen. Grote stomerijen nemen daardoor steeds meer werk over, en daar zullen wij op inspelen. Daarnaast zullen wij ons meer gaan richten op de grotere industriële wasserijen.

Kun je tot slot iets vertellen over hoe het is om bij Vivochem en de BÜFA-Groep te werken?

Ik werk inmiddels bijna 25 jaar bij Vivochem. Ik ben 45 jaar, dus Vivochem was een van mijn eerste werkgevers. Ik heb ervaren dat Vivochem investeert in mensen die in zichzelf willen investeren. Er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en het volgen van trainingen en cursussen. Als je jezelf bewijst, zijn er ook mogelijkheden om door te groeien als je dat zelf ook wenst. Tegelijkertijd denk ik ook dat er begrip voor is als je liever op je huidige functie blijft. Ik vind Vivochem een hele leuke en goede werkgever; het is een fijn bedrijf met veel collega’s die hier al lang werken.

Nieuwsgierig geworden naar de producten en oplossingen van BÜFA-Care? Neem dan een kijkje op de website van BÜFA-care!

Gerwin, ontzettend bedankt voor je tijd en je heldere uitleg over BÜFA-Care!